Z wizytą na Bałkanach, cz. 4 – Czarnogóra – KOTOR

przez Ola @ Czerwiec 25, 2022

Na dalszym etapie naszej wyprawy na Bałkany czekała… Czarnogóra, na której teren dostaliśmy się bezpośrednim autobusem z Dubrownika.
Podróż do Kotoru, gdzie mieliśmy swoją docelową bazę, urozmaicona została kontrolą graniczną, pieczątką w paszporcie i przyjemnymi dla oka krajobrazami za oknem.
Przyjazd do Czarnogóry z Chorwacji był jednak dla mnie jak powrót do przeszłości, ze względu na tamtejsze otoczenie i mentalność jej mieszkańców. Mój błąd, że zestawiałam nowe miejsce, z tym, co jeszcze tak niedawno widzieliśmy w Dubrowniku, ale taka już nasza ludzka natura i trudno tego uniknąć.

Boka Kotorska

W Porcie Kotoru

Port w Kotorze

Pasmo gór w Kotorze jest tak dominujące, że przez moją klaustrofobię początkowo trudno było mi tam oddychać. Udało się jednak z tym oswoić, a co więcej ich bliskość stała się atutem tego miejsca.

Port w mieście, Kotor

Kotorskie góry

Góry w Kotorze

Zabytki Kotoru

Trasa po murach miejskich

W ciągu swojej historii tożsamość Czarnogóry została ukształtowana przez dość silne wpływy sąsiedzkich, choć nie tylko sąsiedzkich krajów, przez co łączy w sobie cechy zarówno Bałkanów i Morza Śródziemnego. Swoją gościnnością przypominają Słowian, ale targują się jak typowi Południowcy:)
Mieszkaliśmy w sercu miasta, czyli w jego najstarszej części, która zajmuje łącznie 1km kw. powierzchni i jest wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Stare Miasto w Kotorze

Uliczki Starego Miasta, Kotor

Stare Miasto, Kotor

Podwórka w Kotorze

Klimat Kotoru

Urocze miejsca Starego Miasta w Kotorze

Można wejść na nią od portu, Bramą Morską, Bramą Południową i Północną. Na Starym Mieście można wejść na mury miejskie (koszt €8), których szlak nie kończy się w granicach miasta, tylko prowadzi w góry, dlatego ich łączna długość wynosi 4,5km.

Brama do Starego Miasta, Kotor

Miejskie spacery, Kotor

Trasa murami miasta, Kotor

Mury Miejskie, Kotor

Mury

Brama Morska, Kotor

Spacerując po tym mieście, doszłam do wniosku, że Kotor jest zaniedbany jak wiele włoskich miasteczek, które z łatwością korzystają z napływowej turystyki, niestety mało przy tym dając gościom od siebie, szczególnie na Południu kraju. Być może, gdyby Czarnogóra była w Unii Europejskiej byłoby im łatwiej, a tak… płacą w Euro, a muszą sami martwić się o siebie…

Zatoka Kotorska

Port Morski, Kotor

OLA_0918

Jak we Włoszech, autobusy jeżdżą w tym kraju bez rozkładu, a kierowcy nagminnie rozmawiają przez telefon komórkowy, wchodząc w zakręty górskich serpentyn, trzymając kierownicę tylko jedną ręką. Zdarzyło się nawet, że kierowca autobusu podmiejskiego zaparkował pod jakimś urzędem, zostawiając nas z włączonym silnikiem, by załatwić swoje sprawy… oczywiście w godzinach pracy, można? Można… i, co ciekawe, zaskoczeni tą sytuacją byliśmy tylko my:) To, co jeszcze rzuciło mi się w oczy podczas tego pobytu, to oszczędność światła w sklepach, które wyglądają na zamknięte i konieczność płacenia gotówką w wielu punktach miasta. O kolejnych powrotach do przeszłości wspomnę następnym razem, przy okazji kolejnych odsłon Czarnogóry.