Z wizytą w Portugalii, cz. 3 – COSTA NOVA i AVEIRO

przez Ola @ Listopad 2, 2019

Po naszym pierwszym spotkaniu z oceanem na plaży Matosinhos, to wciąż czuliśmy lekki niedosyt zastanego obrazka, ale żeby nie wracać tam, gdzie już byliśmy, to postanowiliśmy pojechać w przeciwną stronę od Porto na kolejne, całodzienne zwiedzanie… Ze stacji Sao Bento, złapaliśmy pierwszy pociąg do miejscowości Aveiro, która z uwagi na sieć kanałów i kolorowych moliceiros (przypominających budową turystyczne gondole), nazywana jest tamtejszą Wenecją. Ze względu na wczesną porę niedzielnego poranka, ulice Aveiro były całkowicie wyludnione, a sklepy pozamykane, dlatego nie tracąc cennego czasu, pojechaliśmy bezpośrednio autobusem do nadmorskiej miejscowości – Costa Nova, gdzie oprócz plaży, chcieliśmy na własne oczy zobaczyć jej pasiastą architekturę, zostawiając spacer głównym kanałem w Aveiro na koniec wycieczki. Costa Nova to dawna osada rybacka, oddalona od portugalskiej Wenecji około 10km. Zaraz po przyjeździe na miejsce okazało się, że znaleźliśmy się w centrum obchodów religijnego święta, w ramach którego odbywało się uroczyste przejście po zielonym dywanie z pachnących liści i ziół bardzo przejętych oraz zaangażowanych mieszkańców…

Pielgrzymka 4

Pielgrzymka, Portugalia

Costa Nova, procesja

Pielgrzymka 2

Costa Nova 3

Uliczna procesja, przypominająca trochę obchody Bożego Ciała w Polsce, zabrała na wspólny spacer większość, a może i nawet wszystkich zgromadzonych, dlatego, chcąc uniknąć kolejnej, tak „tłumnej fali”, skręciliśmy na pobliską plażę po drugiej stronie tego wąskiego lądu,

Costa Nova, procesja 1

by ttm razem popatrzeć już na prawdziwe fale i spróbować lokalnych specjałów podczas niedzielnego obiadu nad oceanem:)

Costa Nova 8

Costa Nova 10

Delicje Portugalii, Costa Nova

Wbrew wcześniejszym ustaleniom, nie zasiedzieliśmy się tam jednak zbyt długo, ponieważ, gdy tylko odgłosy procesji ucichły, postanowiliśmy wrócić raz jeszcze na główny deptak miasteczka – ulicę Jose Estevao, by na spokojnie uwiecznić kolorowe fasady domków letniskowych, usytuowanych wzdłuż zatoki, dzięki którym czułam się tam trochę jak w Dolinie Muminków;)

Pasiaste domki, Costa Nova

Costa Nova 2

Pasiaste domki, Portugalia

Niestety, tego dnia słońce bawiło się z nami w chowanego…

Costa Nova 1

Costa Nova 12

Costa Nova 17

Costa Nova 15

Costa Nova 13

ale jak już na dobre pojawiło się na niebie, to my byliśmy w drodze na kolejną plażę,

Costa Nova 4

by jeszcze przed końcem dnia nacieszyć oczy widokiem po jaki tam pojechaliśmy, podgryzając przy okazji jeden z najbardziej znanych słodkości w  Portugalii – „Ovos Moles”, czyli… „miękkie jajka”:)

Costa Nova plaża 2

Costa Nova plaża

Costa Nova plaża 5

O ile to ciastko jajeczne nie zawładnęło moim podniebieniem w ogóle, to bez żadnych wątpliwości plaży, na której spędziliśmy resztę popołudnia, przyznaję pierwsze miejsce w moim subiektywnym rankingu i z pewnością jeszcze długo pozostanie na podium, ponieważ krótko mówiąc jest po prostu… naj:)

Costa Nova, plaża

KRS_5808

Costa Nova plaża 11

Oczywiście, nie trudno zgadnąć jak ciężko było nam stamtąd wyjeżdżać po takim odkryciu, ale chcieliśmy też jeszcze przed powrotem do Porto zajrzeć do portugalskiej Wenecji. Był to ostatni moment, by tam dojechać i pospacerować głównym kanałem w Aveiro przed zachodem słońca…